آشنایی با LCD

LCD ها ابزاری برای نمایش اطلاعاتی هستند که  شامل حروف و اعداد و همچنین برخی کاراکترهای گرافیکی می شود.

بطور معمول در تجربیات اولیه در نمایش اطلاعات دیجیتال از نمایشگرهای هفت قسمتی (seven segment) استفاده می شود که این نمایشگرها فقط ارقام (۰ تا ۹) و بعضی حروف مثل A b C را بصورت نه چندان زیبا نمایش می دهند. اما با بکارگیری LCD اطلاعات را بصورت زیبا و کاملتر می توان نمایش داد. البته استفاده از LCD برای مدارات ساده توصیه نمی شود و عموما آن را همراه با میکروکنترلر  یا CPU ها بکار می برند.

چیزی که از آن بعنوان LCD یاد می شود در واقع یک صفحه نمایشگر LCD مانند صفحه ماشین حساب است که همراه با آی سی کنترلر و مدارهای جانبی اش و عموما با لامپ پشت صفحه در یک بسته پیش ساخته عرضه می شود.

همانطور که گفته شد LCD دارای یک کنترلر است که با فرستادن اطلاعات به آن این اطلاعات را در صفحه ای که عموما به چند سطر و ستون تقسیم شده نمایش می دهد. مثلا برای نمایش حرف “M” کافیست کد اسکی این حرف را طبق یک پروتکل ساده به LCD ارسال کنیم. همچنین می توان دستوراتی از قبیل پاک کردن صفحه نمایش، جابجایی مکان نما، خاموش روشن کردن مکان نما و غیره را نیز به LCD ارسال کرد.

LCD ها از طریق مقدار اطلاعاتی که می توانند در صفحه نمایش بدهند انتخاب و خریداری می شوند. انواع معمول آن عبارتند از ۱۶ ، ۲۰ ، ۳۲ و ۴۰ کاراکتر در هر خط در ۱ یا ۲ یا ۴ سطر. مثلا ۲ در ۱۶ یعنی صفحه دارای دو خط و هر خط ۱۶ کاراکتر است. همچنین LCD مورد نظر می تواند همراه با لامپ پشت صفحه (back light) یا بدون آن انتخاب شود. LCD ها کاراکتر ها را در ماتریس های ۵x7 pixel نمایش می دهند. در تصویر زیر یک نمونه ۲ در ۱۶ مشاهده می شود:

نمای پشتی:

تقریبا همه LCD ها دارای ۱۶ پایه هستند که ۸ خط آن مربوط به فرستادن یا خواندن داده ها یا دستورالعمل ها می باشد.  پایه های دیگر خطوط کنترل و ولتاژهای تغذیه می باشند. لیست کامل خط ها بقرار زیر است:

شماره و نام خط  عملکرد

۱- Vss زمین

۲- Vcc ولتاژ ۵ ولت برای کنترلر

۳- Vee ولتاژ تنظیم درخشندگی(contrast)

۴- RS  انتخابگر ثبات دستور / داده

۵- RW  انتخابگر خواندن / نوشتن

۶- Enable فعال کننده

۷- ۱۴ Bus ۸ خط گذرگاه داده یا دستور

۱۵- ولتاژ ۵ ولت برای لامپ پشت صفحه

۱۶- زمین برای لامپ پشت صفحه

ادامه دارد…

برگرفته از : صبحدم و دانشجو و رشد

درباره‌ی نیاز جهان

موارد جالب

جایزه نقدی

با ثبت نام و خرید از فروشگاه نیاز جهان جایزه نقدی دریافت کنید 1- اختصاص …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *