آپدیت دستی وردپرس

آپدیت دستی وردپرس

مدتی است که صحبت های زیادی در مورد هک شدن تعداد زیادی از سایت ها و وبلاگ هایی که از نسخه های قدیمی نرم افزارهای مدیریت محتوا مانند وردپرس و جوملا و… استفاده می کنند به گوش می رسد.

ظاهرا تعداد زیادی از شرکت های هاستینگ نیز به کاربرهایشان هشدار داده اند

که در صورت به روز نکردن نسخه ی نرم افزارهای مدیریت محتوای خود، در صورتی که با مشکل هک شدن مواجه شوند نه تنها کمکی از این شرکت ها دریافت نمی کنند، بلکه آن ها نیز اطلاعات اینگونه کاربران را به طور کلی از روی هاست خود پاک خواهند نمود.

هرچند که تنها به روز کردن نسخه این گونه نرم افزارها به خودی خود تضمینی برای امنیت کامل وب سایت ها و وبلاگ ها نیست ولی در هرصورت نمی توان تاثیر قابل توجه آن را نادیده انگاشت.

به هرحال ظاهرا این مساله باعث دغدغه گروه زیادی از دوستان وبلاگ نویس شده که از طرفی نگران هک شدن و امنیت وب سایت هایشان می باشند

و از سوی دیگر از اجرای پروسه آپدیت وردپرس یا… هراسان هستند و دغدغه از دست دادن اطلاعات شان در طی این پروسه و یا مشکلات در اجرا و بالا آمدن سایت شان بعد از انجام عمل آپدیت را دارند.

آپدیت دستی وردپرس

این مساله باعث شد که تصمیم بگیرم این مطلب رو به توضیح این پروسه با بیان ساده و کاربردی اختصاص دهم که دوستان عزیز وبلاگ نویس بتوانند با خواندن آن، خود به راحتی پروسه آپدیت رو انجام بدهند و نگرانی و دغدغه ای از بابت آن نداشته باشند.

البته لازم می دانم پیشاپیش هم از خوانندگان و دوستان قدیمی که به قصد خواندن تحلیل های اجتماعی و… به سایت وجدان مراجعه کرده اند و با این مطلب تقریبا غیر مرتبط که با در نظر گرفتن کمبود آموزش های مناسب کامل در این زمینه و بر حسب ضرورت مجبور به پرداختن به آن شده ام،روبه رو شده اند، عذرخواهی کنم.

در این مطلب در نظر دارم به پروسه ی آپدیت وردپرس به دلیل آن که کاربران قابل توجهی در بین وبلاگ نویسان عزیز دارد، بپردازم. عمل بروز رسانی وردپرس به دو روش دستی و اتوماتیک (همان اتوآپدیت) قابل انجام است

که هرکدام از این روش ها منتقدان و طرفداران مختص خودشان را دارند که البته از نظر من در صورت اجرای درست و کامل هرکدام از این روش ها نتیجه مطلوب حاصل خواهد شد.

در هرحال، ترجیح دادم به طور کامل هردو روش را تشریح کنم که دوستان عزیز بنا به انتخاب خود یکی از آن ها را برای انجام این پروسه برگزینند.

آپدیت دستی وردپرس

روش آپدیت دستی:

مرحله اول آپدیت دستی وردپرس:

از همه فایل ها و پایگاه داده خود نسخه پشتیبان (backup) تهیه نمایید

یک روش بک آپ گیری استفاده از امکانات cpanel  سایت شماست که می توانید با وارد شدن در قسمت بک آپ آن یک فایل کامل بک آپ (در اصطلاح فول بک آپ) و یا چند فایل بک آپ مجزا از بخش های مختلف نظیر دیتابیس و… سایت خود بگیرید.

با این کار می توانید با اطمینان از حفظ اطلاعات و محتوای فعلی سایت خود برای بازیابی در صورت بروز مشکل احتمالی (البته با احتمال خیلی کم) اقدام به انجام ادامه پروسه دستی آپدیت نمایید.

البته با استفاده از خود وردپرس هم می توانید حداقل از نوشته‌ها، دیدگاه‌ها، زمینه‌های دل‌خواه و دسته‌های سایت خود بک آپ تهیه کنید

که برای این کار می توانید با استفاده از قسمت مدیریت(برون بری) و یا در برخی نسخه های وردپرس با استفاده از قسمت ابزارها(برون بری) یا همان Tools(Export) فقط از محتوای درون پست های قبلی مانند نوشته ها وکامنت ها و… بک آپ تهیه نمایید.

البته  پلاگینی با عنوان WordPress Database Backup نیز برای وردپرس وجود دارد که می توان با نصب و استفاده از آن بک آپ کامل تری از وردپرس گرفت که به دلیل اینکه بعضی دوستان در انجام این کار با مشکل روبه رو شده اند،

اجرای همان دو روش قبلی را توصیه می کنم ( البته در هر صورت حتما بک آپ کامل با استفاده از روش اول باید گرفته شود)

مرحله دوم آپدیت دستی وردپرس:

حتما قبل از شروع پروسه ارتقای وردرس،  کلیه پلاگین های فعال را غیر فعال نمایید و قالب سایت خود را به حالت پیش فرض وردپرس تغییر دهید

برای غیرفعال کردن پلاگین ها به قسمت Plugins  وردپرس رفته و همه پلاگین ها را غیرفعال(Deactivate) نمایید.

برای تغییر قالب (پوسته یا همان Template) سایت خود به قسمت Themes رفته و پوسته پیش فرض را که پوسته ی Kubrick است فعال کنید.

مرحله سوم آپدیت دستی وردپرس:

جایگزینی فایل های نسخه جدید وردپرس به جای نسخه قدیمی

برای این کار ابتدا آخرین نسخه وردپرس موجود را از این آدرس دانلود نمایید:

دانلود جدیدترین نسخه وردپرس

در هنگام نگارش این راهنما( اردیبهشت ۸۹) آخرین نسخه موجود، نسخه ۲٫۹٫۲ می باشد. سپس فایل زیپ دانلود شده را بر روی هارد کامپیوتر خود Extract نمایید.

یک نرم افزار FTP Manager را برای انتقال فایل ها و فولدرهای مورد نظر از روی هارد کامپیوتر خود به هاست نصب نمایید(مانند برنامه FileZilla).

در صورتی که تاکنون با برنامه های مشابه برای انتقال فایل ها به هاست خود سر و کار نداشته اید، می توانید چگونگی استفاده از این برنامه را در لینک زیر به صورت کامل مطالعه نمایید:

پس از نصب این برنامه و  وارد شدن توسط آن به فضای هاست خود، کلیه فایل ها و فولدرهای موجود در شاخه ای که قبلا فایل وردپرس روی هاست شما در آن نصب شده است (معمولا درپوشه public_html نصب می شود)

بجز پوشه wp-content و فایل های .htaccess  و wp-config.php را پاک کرده و به جای آن از روی هارد خود کلیه محتویات پوشه وردپرس جدید که قبلا دانلود کرده اید (البته به غیر از سه مورد ذکر شده در بالا) را به جای محتویات پاک شده هاست خود جایگزین نمایید.

مرحله چهارم آپدیت دستی وردپرس:

اجرای دستور Upgrade

با نوشتن دستور https://example.com/wordpress/wp-admin/upgrade.php (فکر می کنم لازم به توضیح نیست که باید به جای example.com نام سایت خود را وارد نمایید)

در قسمت آدرس اینترنت اکسپلورر یا فایرفاکس یا هر browser  دیگری که استفاده می کنید و فشار دادن کلید Enter پروسه نصب آپدیت انجام می گردد..

مرحله پنجم: فعال کردن پلاگین ها و …

اکنون وردپرس شما به نسخه مورد نظر ارتقا پیدا کرده، کافی ست وارد صفحه وردپرس خود شده و مجددا پلاگین های غیرفعال شده را فعال گردانید.

حال می توانید از قسمت Themes پوسته دلخواه خود را مجددا فعال نمایید.

در اینجا وردپرس شما آپدیت شده و سایت شما به مانند قبل قابل مشاهده و دسترسی است.

برای دریافت فایل PDF روش آپدیت دستی می تونید از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود

روش آپدیت اتوماتیک:

این روش به سبب سهولت انجام آن و زمان بری کم در صورت دقت در انجام مراحل، برای خوانندگان عزیز مخصوصا دوستانی که سرعت اینترنت پایین تری دارند، مناسب تر می باشد.

برای انجام این روش ابتدا مرحله اول (بک آپ گیری) و مرحله دوم (غیرفعال کردن پلاگین و..) را از پروسه روش آپدیت دستی که در بالا ذکر شد، عینا انجام دهید.

سپس پلاگین WordPress Automatic Upgrade را که به صورت فایل زیپ شده می باشد از لینک زیر بر روی هارد کامپیوتر خود دانلود نماید.

لینک دانلود

حال این پلاگین را در وردپرس خود نصب نمایید ( بدون اینکه فایل زیپ دانلود شده را تغییر دهید به فسمت Plugins وردپرس رفته

و وارد قسمت installed شده و گزینه add new در بالای این صفحه را انتخاب کرده و سپس با انتخاب گزینه Upload آدرس فایل زیپ دانلود شده بر روی هارد خود را با استفاده از Browse داده و بر روی  Install now کلیک کنید. اکنون این پلاگین نصب شده است.

حال دوباره بر روی گزینه plugins در سمت چپ صفحه وردپرس کلیک کرده، مشاهده می کنید که این پلاگین نصب و فعال شده است. حال در متن نوشته شده در جلوی این پلاگین بر روی WordPress Automatic Upgrade Go to کلیک کنید.

آپدیت دستی وردپرس

از این قسمت به بعد به صورت اتوماتیک وار این پلاگین در طی چندین مرحله با تایید گرفتن از شما در هر مرحله اقدام به بک آپ گیری از ورد پرس و سپس نصب نسخه جدید وردپرس به صورت خودکار میکند.

شما فقط کافی است در هرمرحله اقداماتی که این پلاگین از طریق کادر محاوره ای خود به شما گوشزد می کند را انجام داده و تایید کنید تا مرحله بعدی به صورت خودکار آغاز شود. کل این چند مرحله حداکثر ۱۰ دقیقه زمان خواهد برد.

پس از پایان آخرین مرحله، پیغام تایید آپدیت وردپرس به نسخه جدید بر روی صفحه ظاهر شده و شما می توانید با اطمینان خاطر از نسخه جدید وردپرس تان استفاده نمایید.

در نهایت هم مانند مرحله پنجم روش دستی مجددا پلاگین ها و پوسته ی دلخواه را در نسخه جدید وردپرس، فعال نمایید.

در پایان امیدوارم با مطالعه این مطلب به راحتی و بدون ترس و دغدغه، خودتان به راحتی بتوانید نسخه ی وردپرس تان را به روز نمایید.

وردپرس

درباره‌ی نیاز جهان

موارد جالب

جایزه نقدی

با ثبت نام و خرید از فروشگاه نیاز جهان جایزه نقدی دریافت کنید 1- اختصاص …

2 نظر

  1. جالب بود
    راستی پیوند شما در محمد وب اضافه شد
    مارا به پیوند:دی
    درضمن به سایت ما سر بزن قالبهای متنوع تو کار دارم که تا چن روز دیگه اپ میکنم
    یکیش که الان روی وبسایتم هست برو ببین چطوره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *